Skrivsommar lyfter skrivandet

Under tre veckor mellan 1-19 augusti har fem ungdomar ett annorlunda sommarjobb där möjlighet ges att utveckla sitt skrivande.

- Vi har fått verktyg hur man kan gestalta en berättelse, säger Lydia Bondesson, 16 år från Vissefjärda.

Det är andra i rad som Emmaboda kommun arrangerar pilotprojektet Skrivsommar. Ungdomarna får betalt för fyra timmars feriearbete per dag, precis som andra kommunala sommarjobb, men ger dem chansen att prova på skrivaryrket. Projektet finansieras med hjälp av Kulturrådet och Litteraturnod Vimmerby.

Skrivsommar leds av Ami Andersson. Hon är sedan 2019 utsedd till regionförfattare av Litteraturnod Vimmerby. I år vägleder hon Josef Bitar, Alva Fransson, Lydia Bondesson, Alex Tegerström och Ninni Sandberg.

Samtliga av dem tycker att deras skrivande har utvecklats under feriearbetet. Bland annat berättar de att de får matnyttiga tips från professionella författare om hur man lär sig skapa karaktärer och miljöbeskrivningar.

Bild. Från vänster: Lydia Bondesson, Alva Fransson, Josef Bitar, Alex Tegerström och Ninni Sandberg.