Fransk delegation på besök

Nyligen besökte en politiker och kommunchefen från den franska orten Biot Emmaboda. De uttryckte en önskan om någon form av framtida samarbete.

Politikern Mélissa Favinelli och kommunchefen Fleur Gallet-Voute representerar en liten stad med ungefär samma befolkningsstorlek som Emmaboda. Biot ligger nära havet och den välkända orten Cannes i södra Frankrike.

- Vår störta gemensamma nämnare är glaset. Biot har liksom Emmaboda en stor glastradition. Glastillverkning är en del av vår historia och båda våra orter har ett glasmuseum, säger Mélissa Favinelli.

Biot fick upp ögonen för Emmaboda genom en svensk bosatt i Biot, med rötterna i Glasriket. Via henne kom kommunledningen i kontakt med The Glass Factory, Boda Glasbruk. Besöket inleddes passande nog på The Glass Factory med museichefen Ulf Ogenbrant som guide. Därefter tog turismansvarige Weronica Stålered hand om delegationen och ett möte med kommunstyrelsens ordförande i Emmaboda, Johan Jonsson, genomfördes också.

Bild: Från vänster Johan Jonsson, Weronica Stålered, Fleur Gallet-Voute och Mélissa Favinelli.