The Glass Factory arrangerar Neon Relations workshopserie och seminarium 3-6 oktober

Från och med den 3-6 oktober arrangerar The Glass Factory neonworkshopen “Neon Relations” i samverkan med Iaspis, Konstnärsnämndens internationella program för bild- och formkonstnärer. I workshopen ska ett 30-tal samtidskonstnärer pröva på att arbeta med neonskulpturer, en teknik som under de senaste åren har varit mycket efterfrågad av både konstnärer och företag.

Workshopsledarna är några av världens mest kända neonexperter bland annat den amerikanske ”neonguden” David Ablon från Brooklyn Glass, New York, som bland annat har samverkat med konstnären Keith Haring och har gjort all neon i den kända disco klubben Studio 54. I samverkan med de tre andra workshopledarna Patrick Collentine (plasmaexpert), Hans Frode (Urban Glass) samt Eric Lynxwiler från Neon Art Museum i LA, ska han i fyra dagar undervisa i tekniken neon på The Glass Factory i Boda glasbruk.

- Vi är så glada att ha detta fantastiska samarbete med IASPIS, Konstnärsnämnden och att en sådan superstjärna inom branschen kommer till Boda glasbruk. Kursen är helt fullbokad och det är meningen att The Glass Factory i framtiden ska ge fler workshops och kurser i neon, berättar museichefen Maja Heuer.

Om workshopledarna

1. David Ablon (US)

David Ablon började böja neon 1977 vid Alfred University, USA. Han började som lärare i neon 1981 när han öppnade sitt första neonföretag. Medan han först framför allt fokuserade på skyltdesign som (t.ex. för Studio 54) fortsatte han sedan att arbeta med neon i olika filmprojekt som ”Urban Cowboy” samt samverkade med konstnärer som Keith Haring, James Turrell, Dennis Oppenheim, Stephen Antonakos, Chryssa, Joseph Kosuth och Blair Thurman. Idag arbetar han bland annat med sitt eget företag Ablon Tech samt på Brooklyn Glass i New York. Hans arbeten finns bland annat i Montclair Art Museum, Polk Public Museum och Thorpe Gallery.

http://www.brooklynglass.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

2. Patrick Collentine (US)

Patrick Collentine fick sin BA i glasdesign från California State University där han arbetade med offentliga utsmyckningar. Han har undervisat på Corning Museum of Glass och Pilchuck Glass School. Hans arbeten har ställts ut på Neon Art Museum i Los Angeles, GAS i Venedig och publicerats i New Glass Review.

https://www.outpost454.com/vitae-contactlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

3. Hans Frode (US)

Hans Frode är född 1951 och utbildade sig vid Byam Shaw Art School i London. Sedan 1980-talet har han varit verksam i New York och har varit med att bygga upp Urban Glass i Brooklyn. Där lärde han sig att arbeta i neon i kombination med pate de verre-tekniken. Hans Frode är representerad bl.a. på Steuben Glass i New York, Glasmuseet i Ebeltoft, Malmö Konstmuseum, Museum des Art Decoratifs de Lausanne i Schweiz, VIDA museum på Öland.

https://www.hansfrode.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

4. J. Eric Lynxwiler (US)

J. Eric Lynxwiler tog sin examen i antropologi vid UCLA. Han är idag verksam som intendent på Museum of Neon Art i Los Angeles och medförfattare till boken Wilshire Boulevard: Grand Concourse i Los Angeles.

För mer information kontakta:

Maja Heuer, museichef, The Glass Factory
telefon: 0471-24 92 20, e-post: maja.heuer@emmaboda.se