Hållbar mobilitet - sunt och tryggt är årets tema för Mobilitetsveckan

Temat har valts ut med tanke på de svårigheter som européer – och hela världen – har upplevt under Covid-19 pandemin. Temat speglar även de förändringsmöjligheter som medför denna hälsokris.

- Temat är inte bara negativt, det visar också på positiva effekter genom de val vi har gjort, främst kring den fysiska och psykiska hälsan, bland annat genom att vi har rört oss mer. Vi har vistats ut ute i skog och mark. Vi har på nytt upptäckt våra närmiljöer och vårt vackra land genom att vi har hemestrat och svemestrat, säger Weronica Stålered, administrativ chef Emmaboda kommun.

Flera av de aktiviteter som anordnas i vår kommun har fokus på hållbart resande och den fysiska och psykiska hälsan. Under veckan vill vi belysa vikten av att välja hållbara resor i vardagen men även på fritiden.

På torsdagsmorgon finns vi på järnvägsstationen för våra pendlare.

På fredagen finns vi på torget där vi presenterar några av våra utvecklingsprojekt med hållbarhet som tema.

I samverkan med Korpen är vi värdar för söndagens tipspromenad med start i vårt Besökscenter.

Passa på att delta på vår fototävling som start 16 september och pågår månaden ut, fina priser att vinna. Ta del av programmet och fototävlingen på www.emmaboda.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hoppas vi ses!

Weronica Stålered, administrativ chef Emmaboda kommun