Emmaboda kommun har förbättrat företagsklimat i ny mätning

Svenskt Näringsliv presenterade årets resultat av Företagsklimatet för kommunledningen – Emmaboda ökade i ”Sammanfattande omdöme”

Under dagen släppte Svensk Näringsliv resultaten från årets mätning av Företagsklimatet. Undersökningen genomfördes under januari till mars tidigare i år. Emmaboda kommun ökade i 10 av 15 mätvärden, i övriga stod kommunen stilla.

-Att vi ökar i de flesta mätvärden och inte minskar i något visar att vi jobbar åt rätt håll. Sedan 2019 har vi ökat från 2,6 till 3,3 i ”sammanfattande omdöme”, att vi klättrar 0,7 i ”sammanfattande omdöme” på 3 år på en 6-gradig skala visar en tydlig positiv trend. På omdömet kring ”mobilnät och bredband” får vi 4,3, en ökning med 0,5 sedan i fjol (högsta ökningen i landet), detta visar att satsningen på fiber till hela kommunen var en klok idé. Nu fortsätter vi arbetet, tillsammans med näringslivet, för ett ännu bättre företagsklimat i Emmaboda kommun. Avslutningsvis vill jag rikta ett tack de nära 100 företag i kommunen som valt att svara på Svenskt Näringslivs enkät, säger Johan Jonsson (C).

Svenskt Näringslivs ranking kommer i september.

Johan Jonsson, kommunstyrelsens ordförande
telefon: 0471-24 90 10, e-post: johan.jonsson@emmaboda.se