Kulturresa i vår del av Småland-Emmaboda kommun har beviljats medel från Familjen Kamprads stiftelse

Emmaboda kommun har beviljats pengar för att genomföra en ny omgång av Kulturresa i vår del av Småland. Vi fortsätter att arbeta utifrån egna erfarenheter liksom i forskning visat, att musik, konst och andra former av kultur kan förbättra människors hälsa och livskvalitet.

Succén från 2018 återkommer. Kulturresan i vår del av Småland innebär att pensionärer erbjuds deltagande i olika kulturella arrangemang.

- Mot bakgrund av tidigare lyckad Kulturresa i vår del av Småland, bestämde vi oss för att åter söka medel ur Familjen Kamprads stiftelse till Kulturresan i vår del av Småland, säger omsorgshandledarna Anneli Djerf och Linda Jarl.

Syftet är att tillgängliggöra kommunens kulturarv för alla på olika sätt. Det erbjuds möjlighet att ta del av bland annat Duvemåla hage, Kyrkeby bränneri, Mobergskolan vid Moshults vandrarhem, Hönsalottas luffarmuseum, Korrö samt Kosta julmarknad.

Familjen Kamprads stiftelse utlyste medel gällande ”Hjälpverksamhet för behövande äldre”. Projekten skulle ha anknytning till Småland. Stiftelsen beviljade Emmaboda kommun 140 000 kronor till Kulturresan i vår del av Småland.

Resorna utgår från allaktivitetshuset Dacke i Vissefjärda, Alsboknuten i Algutsboda, Allaktivitetshuset Träskon, Loket i Emmaboda samt träffpunkten i Lindås.

Anneli Djerf, omsorgshandledare
telefon: 0471-24 94 88