Emmaboda kommun går in i samverkan kring jourhavande företagslots

Emmaboda kommun har beslutat att gå in i en regional samverkan kring Jourhavande företagslots. Region Kalmar län blir samordnare och kommunerna i länet och deras samverkanspartners hjälps åt för att lotsa företag som behöver hjälp med anledning av coronavirussmittan Covid 19.

Jourhavande företagslotsar är tänkta som ett stöd till näringslivet för att hitta hjälp bland de stöd som finns både på nationellt och regionalt plan.

Från Emmaboda kommun är det kommunens näringslivsutvecklare Ann-Christine Torgnyson och CSOs (Centrum Sydost) verksamhetsledare Susanna Bondesson som ingår i jourhavande företagslots.

Jourhavande företagslots kan också lotsa dig vidare till andra som finns i stödsystemet som kan erbjuda rådgivning och finansiering. Det är helt kostnadsfritt att anlita Jourhavande företagslots.

Samtliga företagslotsar jobbar under sekretessförbindelse. Hjälpen sker under kontorstid, i första hand via telefon och mail eller via till exempel Skype.

- Vi hoppas att detta kan vara ett bra stöd till våra företag både här i kommunen men också i länet, säger Johan Jonsson kommunstyrelsens ordförande.

Ann-Christine Torgnyson, näringslivsutvecklare
telefon: 0471-24 90 12,