Emmaboda kommun får kritik av revisionen när det gäller inköpet av det nya konferensbordet.

konfensbord i båtform med 19 stolar

Emmaboda kommuns revisorer har initierat en granskning av det uppmärksammade inköpet av konferensbordet för att klargöra om köpet genomförts i enlighet med externa och interna regelverk.

I sin bedömning konstaterar revisionsfirman att köpet delvis har skett i enlighet med externa regelverk men att inköpet inte skett i enlighet med interna regelverk.

Efter granskningen rekommenderas kommunstyrelsen se över upphandlingspolicyn, se till att lagstiftning och kommunens policys följs vid direktupphandlingar samt se till att det finns en systematik för uppföljning av beslut med anledning av betydande avvikelser inom rambudget eller andra förändringar kopplat till projekt som föranleder nya beslut.

Teknik- och fritidsnämnden rekommenderas att förtydliga sin delegationsordning när det gäller samråd och se till att direktupphandlingar följer kommunens policys och delegationsordningar.

Vid kommunstyrelsens möte 2024-02-13 röstades riktlinjen avseende budget, uppföljning, drift och investering för Emmaboda kommun igenom enhälligt. Riktlinjen möter huvudsakligen de rekommendationer granskningsrapporten ger. I övriga delar pågår arbetet.