Metodstege
Barns vistelse i vatten kan te sig på olika sätt. Det som är generellt är när barn väl lärt sig vistas tryggt i vattnet känner de en frihetskänsla. Alla kan utan konkurrens få känna samma härliga känsla.
För att nå simkunnighet kan skolan följa en metodstege som bygger på att nå de mål som skolverket satt i årskurs sex i ämnet idrott och hälsa. Det är samma
definition på simkunnighet som Svenska livräddningssällskapet har.
Simkunnig anses den vara som kan falla i vattnet, få huvudet under och därefter att åter ta sig till ytan och dessutom kan simma 200 meter på djupt vatten varav 50 meter ryggsim.
Livsfarliga lägen, medvetandekontroll, larma, stabilt sidoläge, andning och pulskontroll är alla grundläggande moment som kan vara livräddande och som barn kan lära sig.
Metodstegen bygger i denna del på HLR (Hjärt- och lungräddning), -rådets kunskapsstege för skol-HLR (Hjärt- och lungräddning). Detta
material finns att beställa på Svenska rådet för hjärt-lungräddnings webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Viktigt är också att eleverna lär sig hantera nödsituationer i och vid vatten.
Här kommer Svenska livräddningssällskapets bad-, båt- och isvett till hjälp.
Skolorna kan även ta hjälp av materialet ”Barnens livräddningsskola” (BLS) som beställs gratis av skolorna hos Svenska livräddningssällskapet.
Metodstegen bygger även vidare upp till årskurs nio för att ni med dessa mål uppfyllda, ger varje elev en god vattenvana, god uppfattning om säkert beteende i och vid vatten och på is samt goda möjligheter att kunna livräddande första hjälp.
Med den värdegrund som skolan ska förmedla är det positivt att motivera och
skapa attityder till att hjälpa andra.
Var och en av eleverna kan få ett häfte där de kan kryssa i vilka moment de gått igenom.