Läget efter branden på Långgatan

Emmaboda kommun har fått en del frågor efter branden på Långgatan 15 den 4 och 7 juli.

Vad händer med fastigheten nu?

Enligt Älmeboda Bygg pågår nu arbete med att rensa bort bråte från taket för att därefter kunna täcka det. Det är mycket viktigt att avspärrningarna respekteras och att ingen försöker ta sig in i fastigheten på egen hand. Det finns risk för fallande föremål från arbetet på taket.

Om en hyresgäst behöver hämta något från sin lägenhet måste fastighetsägaren kontaktas innan det sker.

När taket är täckt kommer OKab att genomföra en skaderapport. Denna rapport ligger till grund för beslut om när och i vilken omfattning hyresgäster kan återvända till sina bostäder. Fastighetsägaren kommer att kontakta berörda hyresgäster direkt.

Vem står för sanering och ersättning?

När hyresgästerna får återvända till sin bostad är det hemförsäkringsbolaget som ansvarar för sanering samt eventuell ersättning för förlorade ägodelar, beroende på hur försäkringen är utformad.

Den som saknar hemförsäkring behöver själv stå för kostnaderna för sanering och ersättning av lösöre.

Betalar kommunen för boendet på Amigo?

Nej, kommunen står inte för kostnaden. Boende på Amigo bekostas av den enskilde, antingen via hemförsäkringen eller privat.

Får man möbler av kommunen om hemförsäkring saknas?

Nej, generellt inte. Den som står helt utan egna ekonomiska medel kan kontakta individ- och familjeomsorgen. En behovsprövning görs då enligt ordinarie riktlinjer.

Individ- och familjeomsorgen
Adress: Rådhusgatan 5
Öppettider: Måndag–fredag kl. 08.00–12.00 samt 13.00–16.00
Telefon: 010-353 14 00