Många blir fortfarande utsatta för bedrägerier.

Bilden visar ryggtavlan på en polis som bär en reflexväst med polis tryckt på ryggen samt Emmaboda kommuns logga.

Polisen ser fortsatt ett stort antal bedrägerier i regionen. Två tillvägagångssätt är extra vanliga.

Den 16 januari genomfördes det andra lokala brottsförebyggande rådet, lokalt BRÅ, i Emmaboda efter det att Lag om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete Länk till annan webbplats. trädde i kraft 1 juli 2023.

Kommunpolis Joakim Andrén informerade vid mötet om att det fortfarande förekommer många bedrägerier i regionen och att det är två typer bedrägerier som förekommer väldigt ofta.

Det första tillvägagångssättet är att målsägaren, ofta äldre, blir uppringd av någon som säger sig ringa från banken och banken vill byta ut personens bankkort. Sen kommer det en person och hämtar bankkortet och får även med sig koden till kortet och gör uttag eller handlar på kortet.

Det andra tillvägagångssättet är att det kommer ett sms till målsägarens telefon där det står att en beställning är gjord på en vara. Om det är något fel med beställningen uppmanas personen att ringa ett telefonnummer. När man ringer får man information om att man kopplas man vidare till bankens säkerhetsavdelning och uppmanas att öppna sitt bank-id och då kommer bedragarna åt kontouppgifterna.

För att undvika dessa typer av bedrägerier är det viktigt att aldrig lämna ifrån sig bankkort och kod. Blir du kontaktad av någon som utger sig för att komma från din bank, lägg på! Du kan alltid själv ringa upp din bank och kontroller om de har sökt dig.

Använd aldrig kontaktuppgifterna som kommer i ett sms om du inte är säker på att det kommer från en säker källa. Står det att det är från ett större företag, sök upp telefonnumret själv och kontrollera med deras kundtjänst eller mejla deras kundtjänst och bestrid att du har beställt något. Var väldigt försiktig med när du öppnar ditt bank-id.

Om du blir lurad, polisanmäl! Varje anmälan är en viktig pusselbit för att polisen ska kunna hitta bedragarna och att dessa sedan ska kunna fällas.

Tillsammans kan vi arbeta med att förebygga brott!