Emmaboda kommun bäst i Sverige på fiberbredband

Färsk statistik från Post- och Telestyrelsen (PTS) visar att Emmaboda kommun ligger i topp i Sverige genom den stora satsningen som gjorts för att HELA samhället ska ha möjlighet att ta del av dagens och morgondagens digitalisering.

Med allt från omsorgstjänster till möjlighet att arbeta hemifrån med samma uppkoppling som på kontoret i stan. Det skapar också möjligheter för det digitala företagandet i hela kommunen och inte bara i tätorterna.

PTS har just släppt statistiken för tillgång till fast bredband om minst 1Gbt/s, eller fiber i absoluta närheten, (Obs inkl. samma tekniker som 100 Mbit/s). Emmaboda är bäst i landet med sina 99.96%.

Rapporten visar att 99,96% av hushållen och 99,86 arbetsställena i vår kommun har möjlighet till tillgång till fiber idag.

Redan 2010 startade projekt Fiber till byn, att bygga ut fiber på landsbygden.

- Vi startade med stormöten i våra kommundelar för att prata digitala möjligheter och få en uppfattning om intresse och engagemang, säger Weronica Stålered, administrativ chef och ansvarig för landsbygdsutveckling, Emmaboda kommun.

Genom den nya kunskapen om hur våra medborgare tänkte och de förutsättningar som rådde så beslutade politiken att hålla i utbyggnaden av fibern på de platser förutsättningar för en fiberförening inte fanns. En arbetsgrupp av tjänstepersoner tillsattes för att hålla ihop projektet.

- Vi räknar med att hela projektet ska vara klart till sommaren, det hänger på hur pandemin utvecklas. Vi kan gräva ned den sista fibern men inte avsluta inblåsning av den i fastigheterna så som det ser ut nu. Till de som väntar, håll i håll ut snart så, säger Weronica Stålered.

I dag har vi strax under 3 000 kunder anslutna till fibern och som har aktiva tjänster, och nya beställningar görs hela tiden. Genom vårt projekt, att bygga ut fiber i hela kommunen har vi 60 kunder kvar som tålmodigt väntar på att få tillgång till fibern.

- Inom politiken har det hela tiden funnits en samsyn och enighet kring att om HELA kommunen få tillgång till fiber, så får kommunen och Energibolaget ta det ansvaret, säger Johan Jonsson (C), kommunalråd i Emmaboda kommun.

För mer information:

Johan Jonsson, kommunstyrelsens ordförande, telefon: 0471-24 90 00,
e-post: johan.jonsson@politiker.emmaboda.se

Weronica Stålered, administrativ chef och ansvarig för landsbygdsutveckling,
Emmaboda kommun, telefon: 0471-24 90 13, e-post: weronica.stalered@emmaboda.se