Pressmeddelanden

Här hittar du våra pressmeddelanden. Ta kontakt med oss för att få tillgång till pressbilder.

• Ny vd på Emmaboda Energi & Miljö AB

Markus Wertwein-Ros efterträder Stefan Lundgren som vd på Emmaboda Energi & Miljö AB. Han börjar sin nya tjänst den 15 mars 2024.

• En epok går i graven - Neikters magasin rivs

Efter flera år där renoveringsbehovet har överstigit vad som är ekonomiskt möjligt är nu rivningslov beviljat för Neikters magasin. Rivningen kommer ske inom kort och därmed förvinner en byggnad som utgjorde en viktig del för Emmabodas handel och industriella utveckling.

• Rebecca Denckert ny personalchef på Emmaboda kommun

Rebecca Denckert blir ny personalchef på Emmaboda kommun. Hon börjar sin tjänst den 2 januari 2024.

• Lyckat projekt gav många ukrainare arbete

ESF-projektet ’CARE – Växtkraft i generationer’ har avslutats. Projektet var ett samarbete mellan Emmaboda (initiativtagare och projektägare) och Nybro kommun där vi arbetat med att stegförflytta personer från Ukraina till jobb och utbildning. Vi nådde 86% av målgruppen. Totalt har 60 personer fördelat på 43 kvinnor och 17 män deltagit i aktiviteter i projektet. 40% av de 60 deltagarna fick arbete under projektet som avslutades 30/9 2023.

• Förstörelse på Lindås skolas utegård

Miniatyrstaden Lyckebo vid Lindås skola blev i helgen vandaliserad, för andra gången i år. Miniatyrstaden är både en lekplats och ett konstverk skapat av Pamela Karlsson år 2013. Det reparerades för 26 000 kr i juni i år. När skolpersonal kom till skolgården i måndags morse låg det krossade ciderflaskor vid platsen och mosaikbitar hade hackats bort i stor omfattning.