Vuxenutbildningen Emmaboda startar CNC-utbildning i samarbete med Xylem

Utbildningen startar till hösten och riktar sig till personer som har ett tekniskt intresse och vill lära sig mer inom datorstyrd produktion och robotteknik. Emmaboda kommun har ett nära och gott samarbete med det lokala näringslivet vilket ger goda förutsättningar till arbete inom yrkesområdet.

- Xylem har tillsammans med Emmaboda kommun och andra företag en lång tradition av att samarbeta kring industriteknisk utbildning inom ramen för Teknikcollege. När vi nu skapar en tre terminer lång vuxenutbildning så håller den högsta kvalité. Det gör att studenterna kommer ut som riktigt vassa CNC-operatörer, säger Claes Petersson, rektor Vuxenutbildningen.

- Industrin är en bransch med bra arbetsvillkor och en ljus framtid. Utmaningen för oss är att hitta välutbildade nya kollegor. Vi tror på den här utbildningen så pass mycket att de studenter som har engagemang och klarar den, erbjuds en sex månaders anställning hos oss på Xylem i Emmaboda, säger Victor Silwerfeldt, styrgruppsordförande Teknikcollege Emmaboda och Learning & Development Manager på Xylem.

Claes Petersson, rektor Vuxenutbildningen Emmaboda
telefon: 0471-24 93 02, e-post: claes.petersson@emmaboda.se