Emmaboda är årets gasbilsraket med en ökning på 25 procentenheter

Föreningen Miljöfordon Sverige presenterar rapporten Miljöfordonsdiagnos för tolfte året i rad. Rapporten visar att coronapandemin inte satt stopp för fortsatt förbättring av den svenska miljöfordonsflottan.

Hösten 2020 inledde Emmaboda kommun satsningen på att byta ut de fossildrivna kommunbilarna mot gasdrivna. Sedan flera år tillbaka har Emmaboda kommun deltagit aktivt i arbetet med en regional plan för biogas som bland annat inneburit att det lokala företaget Runes Bensin AB kunnat bygga biogaspump i Emmaboda och fler ställen.

• Diplomet är ett kvitto på att vi är på rätt väg: ett samhälle med minskat fossilt beroende och med mindre klimatpåverkan, säger Johan Jonsson, kommunstyrelsens ordförande Emmaboda kommun.

Johan Jonsson, kommunstyrelsens ordförande Emmaboda kommun,
telefon: 0471-24 90 10, e-post: johan.jonsson@politiker.emmaboda.se