Emmaboda kommun klättrar i skolranking - från 93:e till 37:e plats i landet

Friska lärare och hög lärartäthet gör Emmaboda till en högt rankad skolkommun. I hela Kalmar län är Emmaboda rankad som nummer fyra av tolv kommuner.

- Glädjande att vi klättrar uppåt i Lärarförbundets årliga ranking. Det är ett kvitto på att vi gör rätt saker. Vi kommer fortsätta att jobba vidare med att få ännu bättre skolor i Emmaboda, säger Lennart O Werner, förvaltningschef Bildningsförvaltningen.

Emmaboda kommun ligger på 37:e plats bland landets 290 kommuner i 2021 års Bästa skolkommun. Undersökningen bygger på en jämförelse av tio kriterier där lärartäthet och behöriga lärare väger tyngre än de andra. Nivån på sjukfrånvaron och lärartätheten tillhör Emmabodas styrkor relativt sett, medan andelen godkända elever och andelen barn i förskolan drar ner kommunens rankning.

Lennart O Werner, förvaltningschef Bildningsförvaltningen
telefon: 0471-24 92 16, e-post: lennart.werner@emmaboda.se