Fem miljoner kronor till projektet Care - tillväxt i generationer

Svenska ESF-rådet har gett bifall till Emmaboda kommuns ansökan i utlysningen Care som syftar till att matcha personer som flytt kriget i Ukraina till arbete eller utbildning.

Under sommaren och tidig höst genomförde kommunen en förstudie som visade att det finns närmare 90 personer i åldern 20-64 år i Emmaboda och Nybro kommuner som flytt krigets Ukraina. Drygt hälften har anvisats till kommunerna och övriga är så kallade EBO och har egen bosättning hemma hos privatpersoner som öppnat upp sina hem. Under förstudien kompetenskartlades 35 personer i målgruppen som bodde i Emmaboda och Nybro och mer än hälften har akademisk utbildning och ingen hade lägre utbildningsnivå än motsvarande gymnasienivå. Vi testade av systemen och hur det funkar med myndighetsSverige Migrationsverket, Skatteverket, Arbetsförmedlingen med några case och en handfull personer matchades till arbete. Så vi vet att vår arbetsmodell fungerar.

- Mycket positivt att vi får möjlighet att integrera de personer som flytt kriget Ukraina i det svenska samhället. En grupp som tyvärr hamnade i kläm mellan massflyktsdirektivet och det svenska integrationssystemet, säger kommunstyrelsens ordförande Johan Jonsson.

Projektet kommer att pågår 1 november 2022 till 30 september 2023. Budgeten är drygt 5 miljoner och det är 100% stöd från svenska ESF-rådet. Vi kommer att samverka med Nybro kommun och just nu pågår rekrytering till de olika tjänsterna som ska jobba med målgruppen.

- Det här är det första större projekt som vi hämtat hem via den nya tjänsten Projektutvecklare som inrättades i våras, säger kommunchef Anders Svensson.

Ann-Christine Torgnyson, projektutvecklare
telefon: 0471-249012, e-post: ann-christine.torgnyson@emmaboda.se