Dubbla invigningar i Boda Glasbruk-Det är här det händer!

Brukskontoret i Boda Glasbruk har omvandlats till Kontorshub och ska nu invigas av regionråd Karin Helmersson. Samtidigt är det vernissage för utställningen om innovativ sanering där RISE Glas har utvecklat en ny metod för att kunna återvinna blyglas från glasdeponier.

Brukskontoret har fått ett rejält invändigt ansiktslyft med skrivbordsplatser och ytor för showroom och lounge, allt med en hållbar inriktning. Kontorshuben ska användas av små företag, pendlare och turister i behov av arbetsplatser.

- Vi vill skapa attraktivitet för orten här och det ska finnas plats för både de som vill ha en arbetsplats under längre tid och de som kanske bara kommer då och då, säger Ann-Christine Torgnyson, projektutvecklare Emmaboda kommun.

Emmaboda och Oskarshamns kommuner är pilotkommuner för Region Kalmar läns projekt för digital omställning. Syftet är att skapa en hållbar utveckling i länet vilket nu resulterat i att Kontorshub Boda är klart för invigning.

Samtidigt är det också vernissage för utställningen I smältdegeln på The Glass Factory. Utställningen visar möjligheterna till affärsverksamhet, återbruk och cirkularitet genom samverkan, innovation och design. Utställningen har sammanställts av RISE Glas som en del i ett samverkansprojekt mellan de fyra glasrikekommunerna, länsstyrelserna, RISE Sveriges Forskningsinstitut, RagnSells och designstudion Form Us With Love.

- Utställningen är ett utmärkt tillfälle att visa hur gamla synder kan vändas till en resurs som kan användas till nya produkter i ett mer hållbart samhälle, säger Jonas Karlsson, samordnare innovativ sanering.

Ann-Christine Torgnyson, projektutvecklare
telefon: 0471-249012, e-post: ann-christine.torgnyson@emmaboda.se