Emmaboda kommun får 1,3 miljoner av Trafikverket för att främja hållbara stadsmiljöer

Trafikverket beslutade nyligen att Emmaboda kommun tilldelas stöd för att främja hållbara stadsmiljöer om maximalt 1,3 miljoner kronor. Pengarna ska användas till förbättrade gång- och cykelvägar.

- Det är bra att vi äntligen har lyckats söka och få stadsmiljöpengar. Det är ingen slump att vi lyckas just nu. Efter en mindre omorganisation för något år sedan har vi nu möjlighet att bevaka och söka olika bidrag till kommunen, säger Johan Jonsson (C), kommunstyrelsens ordförande Emmaboda kommun.

De 1,3 miljonerna kronorna plus samma summa från Emmaboda kommun ska användas till två projekt: Gång- och cykelväg utmed Bjurbäcksgatan. Den nya gång- och cykelvägen separeras från gatan vilket kommer att ge många barn- och skolungdomar en säkrare väg till skolan.  Ett arbete som påbörjas efter sommaren och blir färdigt 2023. 2024 anläggs en helt ny gång- och cykelväg ”våtmarkspassagen” som kommer att knyta samman Nygatan/Brovägen. Den nya sträckan bidrar även till ett sammanhållande gång och cykelstråk från skola/förskola, via Er-sjön till simhallsområdet och Lindås.

Johan Jonsson, kommunstyrelsens ordförande Emmaboda kommun,
e-post: johan.jonsson@politiker.emmaboda.se