Lyckat projekt gav många ukrainare arbete

ESF-projektet ’CARE – Växtkraft i generationer’ har avslutats. Projektet var ett samarbete mellan Emmaboda (initiativtagare och projektägare) och Nybro kommun där vi arbetat med att stegförflytta personer från Ukraina till jobb och utbildning. Vi nådde 86% av målgruppen. Totalt har 60 personer fördelat på 43 kvinnor och 17 män deltagit i aktiviteter i projektet. 40% av de 60 deltagarna fick arbete under projektet som avslutades 30/9 2023.

Resultat och indikatorer

24 personer 34,2% av projektets totala målgrupp (70 personer) har fått arbete tack vare medverkan i projektet. Den är 1 person, 0,8% från målet.

Av de 60 personer som deltagit i projektet har 24 personer 40% fått arbete under projektet. 3 personer 5 % hade redan arbete och har kvar samma jobb, 2 personer 3,3% har matchats och väntar på beslut från Arbetsförmedlingen för att påbörja anställning, 1 person 1,7% har matchats men rekryteringsprocessen är inte klar, 6 personer 10% är seniorer, 24 personer 40% är i behov av ytterligare stegförflyttande insatser. De flesta har fått arbete inom det privata näringslivet, där besöksnäringen varit hetast.  Av de 24 personer som har fått jobb och börjar arbeta är 8 män och 16 kvinnor.

Vi har arbetat med en modell för matchning och stegförflyttning som togs fram i ett tidigare projekt som hette Ny resurs. Modellen har anpassats och vidareutvecklats i samverkan med Mötesplatsen i Emmaboda för att passa den ukrainska målgruppens behov. Framgångsfaktorn har varit stegförflyttning via svenskundervisning, hälsa- och sociala aktiviteter. Matchningen har haft fokus på riktiga jobb med lön i privata näringslivet hos arbetsgivare där det finns förutsättningar för fortsatt arbete.

- Jag är stolt över det team som har jobbat. De har varit lyhörda för deltagarnas behov, byggt tillit och förtroende i både arbetsgruppen och i relationen med deltagarna. De har nått mycket fina resultat på kort tid, säger projektutvecklare Ann-Christine Torgnyson, Emmaboda kommun.

Citat från deltagare

”Tack för att vi integreras i samhället. Hälsoaktiviteter, utflykter, praktiska saker för samhället. Det fanns en förståelse för att det går att arbeta med hemlandsutbildning i Sverige”.

”Jag lärde känna många nya människor, kände stödet från teamet som gav psykiskt och fysiskt stöd till oss. Det är viktigt att prata mycket, så det är bra med vårt projekt, detta är bra där man träffar andra ukrainare där man får mer information och byter ut”.

Ann-Christine Torgnyson, projektutvecklare
telefon: 010-353 10 12, e-post: ann-christine.torgnyson@emmaboda.se