En epok går i graven - Neikters magasin rivs

Neikters magasin

Efter flera år där renoveringsbehovet har överstigit vad som är ekonomiskt möjligt är nu rivningslov beviljat för Neikters magasin. Rivningen kommer ske inom kort och därmed förvinner en byggnad som utgjorde en viktig del för Emmabodas handel och industriella utveckling.

Axel Neikter (1871-1919) lät 1902 uppföra det stora magasinet strategiskt placerat mellan affären Neikter & Rosén (idag Ahlsells) och järnvägen. Med bland annat Axel Neikters driftighet började Emmaboda växa som samhälle. 1912 införde han elektricitet i delar av samhället. Vidare arbetade han för att Emmaboda skulle få en stadsplan och skänkte 10 000 kronor vardera till byggnation av ett församlingshem och startkapital till en brandkår. 1919 startade han tillsammans med Ernst Johansson, grosshandlaren och ägaren av Åfors glasbruk, Emmaboda fönsterglasbruk. Företaget skulle under 1970-talet bli Emmabodas största arbetsplats.

- Det är med visst vemod som vi nu river Neikters magasin. Byggnaden var under lång tid en viktig handelspunkt i Emmabodas samhälle men tyvärr var den i allt för dåligt skick för att bevara. Var sak har sin tid. Nu kan en ny era börja då vi får möjlighet att utveckla stationsområdet, säger Johan Jonsson, kommunstyrelsens ordförande Emmaboda kommun.

Ta del av dokumentationen av Neikters magasin (pdf) , 46.5 MB, öppnas i nytt fönster.