Emmaboda kommun kraftsamlar för framtidens socialtjänst
I en gemensam satsning mellan politik och förvaltning inleder Emmaboda kommun ett omfattande arbete för att utveckla socialtjänsten. Målet är att möta framtidens utmaningar genom att samordna insatser, stärka samarbetet mellan olika verksamheter och skapa en mer hållbar arbetsmiljö. Satsningen är nödvändig för att kunna ge rätt stöd i rätt tid, oavsett livssituation.
- Vi vill ge rätt stöd i rätt tid till dem som behöver det, säger Stefan Månsson (M), socialnämndens ordförande.
- För att lyckas med det behöver vi jobba mer samordnat och sätta individens behov i centrum inflikar Linda Johansson (C ) 1:e vice ordförande och Per Adolfsson (S) 2:e vice ordförande.
Bakgrunden till satsningen är de utmaningar som många kommuner står inför, där resurserna ska räcka till allt fler med komplexa behov. Ofta möter socialtjänsten personer som har kontakt med flera olika verksamheter – som äldreomsorg, funktionsstöd, individ- och familjeomsorg samt kommunal primärvård.
För att skapa bättre samverkan och minska dubbelarbete inleddes i april ett omfattande förändringsarbete inom socialförvaltningen. Arbetet sker tillsammans med konsultföretaget Jotib, som har erfarenhet från liknande processer i ett 70-tal andra kommuner.
Satsning på gemensamma strukturer och hållbar arbetsmiljö
Under det kommande året kommer chefer och medarbetare från hela socialförvaltningen att tillsammans utveckla nya gemensamma arbetssätt. Fokus ligger på:
- Att samordna insatser och rutiner
- Att stärka samarbetet mellan verksamheter
- Att arbeta förebyggande och effektivt
- Att skapa en hållbar arbetsmiljö
– För oss är det viktigt att det här inte blir ett projekt på sidan om. Det här är en satsning vi gör tillsammans, både politiker och tjänstepersoner, säger Michael Börjesson, förvaltningschef. Vi är överens om att detta är nödvändigt för att skapa en hållbar socialtjänst som klarar framtidens utmaningar.
Bred förankring och stöd i hela kommunen
Förutom socialförvaltningens personal deltar även fackliga representanter och personalavdelningen i arbetet.
Socialnämnden står enad bakom förändringsarbetet och ser det som en viktig investering i både kvalitet, arbetsmiljö och rättssäkerhet för kommunens invånare.
Arbetet kommer att pågå under minst ett år, och både invånare och media kommer att hållas informerade längs vägen.
För mer information kontakta:
Stefan Månsson, Ordförande Socialnämnden (M)
e-post: Stefan.Mansson@politiker.emmaboda.se
Linda Johansson, 1:e vice ordförande Socialnämnden (C)
e-post: Linda.Johansson@politiker.emmaboda.se
Per Adolfsson, 2:e vice ordförande Socialnämnden (S)
e-post: Per.Adolfsson@politiker.emmaboda.se
Michael Börjesson, socialchef Emmaboda kommun
e-post: Michael.borjesson@emmaboda.se

