The Glass Factory bjuder in till nytt program

Satsar både digitalt och på hemestrande inrikes turism.

The Corona kom och ställde in både den internationella glaskonferensen och vårprogrammet. Nu tar vi nya tag, coronasäkrar* museet och hoppas på inrikes turism i sommar. Vi tror att barnfamiljer och konstkännare vill göra en dagsutflykt till Boda Glasbruk med allt vad det har att bjuda av museum, glasblåsning, kafé och bad. Vi presenterar flera spännande utställningar, där delar av vernissagerna går att följa direktsänt via vår Facebooksida och senare på vår hemsida. I maj har vi öppet på helgerna och från pingstafton den 30 maj håller vi öppet dagligen. The Glass Factory tycks bli en av få platser där du dagligen kan uppleva glasblåsning i sommar.

Program och Glaskonsthelg

På pingstafton ger vi en spännande glasdemo i museihyttan med konstnärerna Ulrika Barr och Kristina Levén och – improviserad fiolmusik i hyttan med folkmusikern Anders Löfberg. Delar av händelsen webbsänds även via Facebook.

Årets Glaskonsthelg är flyttad till den 27-28/6. På museet utökar vi Hanna Hansdotters kollektion BODA BUBBLES med en ny färg. Glasartisten Markus Emilsson, som på senare år gjort en spännande karriär och vars unika glaspjäser säljer stort på gallerierna, håller en levande glasdemo i hyttan. Museets utställningsdesigner Malin Glännestrand gör en specialvisning av utställningen PAVILJONGEN och på söndag blir det Demo med Dagmar - en av Ulrica Hydman Valliens glasmålare, museets Dagmar S Klaja, visar och berättar. Ateljén är öppen hela dagen så att alla kan måla, gravera eller blästra ett eget glas. Dessutom presenterar Björn och Caroline Boode sin nya bok Ulrica Hydman Valliens keramik.

Museet lanserar coronasäker promenad i Boda och utökat program för barn

Boda innehåller flera spännande platser även utomhus och för att möta det väntade behovet av utomhusaktiviteter erbjuder museet en självguidad tur genom Boda Glasbruks samhälle. Här kan besökaren bl.a. uppleva Bertil Valliens stora skulptur Albin och Pegasus, titta in i glasblåsaren Rubens Stuga och vandra en naturstig ner till sjön för att efter ytterligare några platser avsluta med fika i museet. Museet utökar även programmet för barn – i Barnens Glass Factory kan du klä ut dig till luffare, prova att jobba i en glashytta och låtsaselda i vår stora glasugn, medan mamma och pappa sitter ner i vår småländska rastplats. Barnen kan följa med i utställningarna genom att göra vårt nya bildbingo, där det gäller att hitta föremålen på bilderna i våra utställningar. I utställningen Abstractemption av Markus Emilsson får du se och ta på glaset! Stick in handen i mörkret, om du vågar... i ateljén kan hela familjen prova på glasmålning, gravering eller att blästra glas. Och att ta med barnen in i den konstnärliga museihyttan är alltid spännande. Avsluta med en mysfika i vårt museikafé.

Sommarens utställningar

Museets basutställning GLASRIKET FOREVER 2.0 uppgraderas nu med utökade samlingar av Bodakonstnärerna Erik Höglunds och Monica Backströms glasföremål. The Glass Factory är platsen där tradition möter innovation. Här möts Glasrikets historia och nutida konstglas i flera spännande utställningar.

YTA

Den 23 maj är det öppning för Fullbrightstipendiaten Ben Orozcos (USA) spännande utställning YTA, med bl.a. neon- och graalteknik. Ben har fått ett stipendium för att arbeta och utvecklas under ett helt år på The Glass Factory. Han har forskat på optiska mönster och effekter. 2-D blir 3-D, verklighet blir fantasi. www.benorozco.com

STRANGE DOMESTICS

Vid entrén och ingången till vår stora utställningslokal OPEN presenterar Tillie Burden en pop up-utställning hela sommaren. Tillie är bosatt och verksam konstnär i Boda Glasbruk. Tillie använder blåst och varmformat glas som skulpturellt medium för att tolka vardagsföremål och naturinspirerade teman till en ny fantasifull verklighet.

PALATSET

Den 30 maj har vi vernissage för PALATSET. Inget glasrike utan ett palats! Vi presenterar 8 av våra största nutida konstnärer med koppling till Boda. The Glass Factory fungerar som ett kreativt nav i Glasriket. Här delas kunskaper, erfarenheter och stora idéer föds och förverkligas. Representerade konstnärer är Stine Bidstrup, Maria Bang Espersen, Frida Fjellman, Hanna Hansdotter, Åsa Jungnelius, Karen Klim, Fredrik Nielsen och Joakim Ojanen.

MÖTEN - ETT ANNAT NU

Samma dag håller vi nyvernissage för den uppskattade utställningen MÖTEN - ETT ANNAT NU av konstnärsduon Barr&Levén. En plats för paus, återhämtning och kontemplation.

SPREZZATURA

Den 6 juni är det dags för Riksglasskolans utgångselever att visa sin examensutställning. Upptäck våra kommande glaskonstnärer!

PAVILJONGEN

På midsommardagen den 20 juni öppnar vi sommarens stora utställning på The Glass Factory, PAVILJONGEN. Vi visar och berättar om det svenska glaset under funktionalismen, en estetisk strömning som påverkade både konst, design, arkitektur och samhällsbygge. Glaset kommer från museets samlingar från åren mellan världsutställningarna Stockholmsutställningen 1930 och "H55" Helsingborg 1955. Däremellan hade vi även ett världskrig. Hur såg glaset i Sverige ut när världen gungade?

- The Glass Factory är det pedagogiska glaspalatset i Glasriket där barn, ungdom, familjer, konstkännare och utövare lär av historien och det immateriella kulturarvet för framtida utveckling!

* Coronasäkrat museum: https://www.theglassfactory.se/besok-oss/covid-19-och-the-glass-factory.html Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För mer information om kontakta:

Jan Dzedins, verksamhetschef för kultur och tf chef The Glass Factory
telefon: 0471-24 92 24