Ulf Ogenbrant blir ny chef på The Glass Factory

Ulf Ogenbrant har en gedigen arbetserfarenhet inom kommunal och privat sektor inom främst IT-området, och har sin anställning på Emmaboda kommun.

Ulf har sedan han gick på en konstskola på 80-talet i Göteborg haft ett stort konstintresse som banade vägen för kommande måleri och fördjupningar. Under senare år har Ulf också utbildat sig på olika universitet inom konstvetenskap. Ulf har dessutom en lång erfarenhet som ordförande i Sveriges konstföreningar i Kalmar Län, och han ingår i förbundsstyrelsen för Sveriges konstföreningar. Ulf är också på det lokala planet utställningsansvarig i Emmabodabygdens konstförening.

- Igår träffade jag personalen och de var positiva. Under min första tid på The Glass Factory ska jag lära mig så mycket som möjligt. Vi ska påbörja en digitalisering av museets cirka 50 000 föremål. En annan utmaning är skapa digitala rundvandringar för utställningar, säger Ulf Ogenbrant.

- Alla Ulfs erfarenheter och egenskaper kommer att utgöra fina förutsättningar att leda The Glass Factory in på 2020-talet, säger Åsa Albertsson, samhällsutvecklingschef.

Den huvudsakliga inriktningen är att utveckla verksamheten ytterligare inom digitalisering av glassamlingar, konstnärligt arbete med utställningar och i glashytta, som besöksmål och attraktivitet tillsammans i team med arbetsstyrkan som finns vid The Glass Factory.

The Glass Factory ingår som en del av samhällsutvecklingsavdelningen vid kommunledningskontoret från och med den 1 juli. Ulf Ogenbrant börjar sin anställning som museichef den 17 augusti.

Ulf Ogenbrant, chef The Glass Factory
telefon: 0471-24 92 00, e-post: ulf.ogenbrant@emmaboda.se