Emmaboda kommuns blåljushus invigt

Kommunalrådet Johan Jonsson klipper bandet

Allt inleddes med en lång kortege med räddningsfordon från det gamla till det nya blåljushuset. Cirka 100 personer deltog i invigningen och de fick ta del av bandklipp, tal och rundtur i huset.

Efter sex års planering och ett års byggtid var det dags att inviga och fylla det nya blåljushuset med verksamhet. På den 1700 m2 stora ytan finns nu räddningstjänsten, ambulansen och sotningen.

Kl. 11.00 anlände en lång kortege med brandbilar och ambulanser. Banden klipptes av Johan Jonsson (C), ordförande för räddningstjänstförbundet Emmaboda/Torsås tillika kommunstyrelsens ordförande Emmaboda kommun samt av Mattias Adolfsson (S), Regionråd Region Kalmar. Tal hölls därefter av dem båda.

- Det nya huset ger oss två fördelar: bättre arbetsmiljö och snabbare utryckningstider. Idag ligger mediantiden för utryckning på 7-8
minuter och med det bättre strategiska läget kortas den ner med 2- 3 minuter. All verksamhet kommer i det nya huset finnas på ett plan, säger Hans Erlandsson, avdelningschef Emmaboda Torsås, Räddningstjänsten Sydost.

- Ambulanssjukvårdens nya placering av lokal på räddningstjänsten kommer att öka invånares tillgänglighet i Region Kalmar län. Med nya lokaler kommer även möjlighet till rätt arbetsmiljö att skapas för ambulanssjukvården, säger Jonas Löf, verksamhetschef Ambulansen
Region Kalmar.

Fakta om blåljushuset:

Yta: ca. 1700 m2
Entreprenör: Peab
Kostnad: 55 miljoner kronor

Byggtid: januari 2022-mars 2023

Januari 2022: schaktning av jord (och massor med sten)
Februari-april 2022: gjutning av fundament, sulor och plattor.
April-oktober 2022: montering av ytterväggar och tak
Hösten 2022-våren 2023: byggnation inomhus. Väggar, golv, tak, VVS, el