Emmaboda erbjuder reservlokal för valet

Grönt tält

Med en månad kvar till valet har Emmaboda kommun i samarbete med Frivilliga Resursgruppen (FRG) testat en ny typ av vallokal: ett tält med elverk och gasolvärme.

- Vi har ett bra samarbete med FRG och de är viktig resurs för oss. Tältet är sätt för oss att säkra den demokratiska processen i händelse av brand eller bombhot av ordinarie vallokaler, säger Henrik Svensson, säkerhetssamordnare Emmaboda kommun.

I förra veckan gjordes en resning av tältet i närheten av Emmaboda bibliotek. Deltog gjorde FRG, ordförande och vice ordförande i valnämnden samt tjänstepersoner från Emmaboda kommun.

På en timmes restes tältet utrustat med plastgolv, belysning och elverk.

- En viktig poäng är snabbheten. Skulle det hända något med en vallokal tar det en timme plus körtid för FRG att få upp tältet, säger Henrik Svensson.

Valtältet kan om behov finns erbjudas till grannkommunerna i Kalmar län.