Årsdagen av Rysslands invasion av Ukraina

Idag flaggar vi med den ukrainska flaggan utanför kommunhuset, för att visa vårt stöd för den ukrainska befolkningen på årsdagen av Rysslands invasion av Ukraina.

- I Sverige har vi under hösten 2022 kunnat genomföra demokratiska val, något som vi tar mer eller mindre för givet. Rysslands försök att med våld kväva den ukrainska demokratin påminner oss om hur skör demokratin är. Ryssland hotar idag på allvar freden, friheten och demokratin i vår del av världen, säger kommunalrådet Johan Jonsson (C).

- Det kan kännas överväldigande med ett krig så nära, men jag gläds över alla ideella initiativ som tagits i Emmaboda kommun för att underlätta vardagen för de som tvingats fly. Exempelvis hjälpsändningar, hjälp med boende i Sverige, med mera. Jag är också stolt över att kommunen snabbt lyckades iordningställa akutboende, liksom pågående projektet Care som syftar till att matcha personer som flytt kriget i Ukraina till arbete eller utbildning, med mera. Tillsammans kan vi göra skillnad, avslutar Johan.