collage 2023

Emmaboda kommun – en kort årskrönika

2023 har varit händelserikt. Två stora byggprojekt invigdes i maj och juni: Det nya blåljushuset och Eriksmåla rastplats. Sedan i maj kan man också ladda elbilar på parkeringsplatsen nära den gamla brandstationen.

Förbättring av tryggheten i samhället har gjorts genom att nattvandringarna har dragits igång igen. Vi har genomfört stora satsningar på gång- och cykelvägar i Emmaboda och Lindås under året och nästa år tar vi oss an övriga orter. Fritidsgården fick nya lokaler. Babsanteatern från Emmaboda kommun var med i Riksinsamlingen för Världens Barn - galan ikväll på SVT och sedan vann de kommunens kulturpris.

Efter flera års förhandlingar återinfördes nattbussen mellan Kalmar och Emmaboda. Den 11 december började Krösatåget gå mellan Emmaboda och Växjö, det innebär två extra avgångar åt varje håll på vardagarna. Vi införde många nya e-tjänster under året. E-tjänsterna sparar tid och effektiviserar handläggningen av dina ärenden.

2023 var också året då Emmaboda blev omnämnt i riksmedia med anledning av kommunstyrelsens nya sammanträdesbord som både är ett bord och ett konstverk. I slutet av december revs Neikters magasin. En epok gick i graven och en ny kan börja.

Under 2024 kommer vi fortsätta arbetet med att utveckla det kommande handelsområdet vid Rasslebygd, stationsområdet i Emmaboda och spännande boendemiljöer vid Mjusjön och Södra Målatorp.

Val till EU-parlamentet stundar i juni men innan dess firar vi Emmabodadagen den 14 februari.

Utvecklingsarbetet och den höga kommunala välfärden är främst våra medarbetares förtjänst. Vi känner både stolthet och ett stort förtroende för våra professionella medarbetare som med stort engagemang arbetar för invånarnas bästa.

Avslutningsvis vill vi önska alla invånare i Emmaboda kommun ett Gott Nytt År!