Polisen stärker sin närvaro i Emmaboda – polisstation kommer att renoveras

Polishuset i Emmaboda

Polisen och Emmaboda kommun har gemensamt tagit steg framåt i att på sikt stärka den lokala närvaron i Emmaboda. Bland annat kommer polisens lokaler att renoveras.

Områdespolischefen Lotta

Som lokalpolisområdeschef ser jag fram emot att få en verksamhet på plats där vi kan förstärka vårt gemensamma brottsförebyggande och brottsutredande uppdrag i området, säger Lotta Petersson, LPO-chef Nybro.

Emmaboda kommuns ansvar kring brottsförebyggande arbete har förändrats genom ny lagstiftning. Förändringen har lett till att det finns ett behov att se hur det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet kan utvecklas. Strategiskt ser vi att Emmaboda ligger bra placerat till tre större städer i form av Kalmar, Karlskrona och Växjö och är en knutpunkt för järnvägen.

Emmaboda kommuns brottsförebyggande samordnare Louise Sandqvist och kommunpolis Joakim Andrén ser fram emot att vara delaktiga i den här processen och ser många positiva fördelar med en stärkt lokal polisnärvaro.

- Det ska bli spännande att följa det här arbetet framåt, säger Louise Sandqvist.

- Kommunen arbetar långsiktigt på att öka tryggheten för våra kommuninvånare och att Polisen arbetar för att på sikt etablera verksamhet ser vi oerhört positivt på och det är ett stort steg framåt, säger Emmaboda kommuns kommunalråd Johan Jonsson (C).

Johan Jonsson