Baxtalo Internacia Dives!

den romska flaggan mot blå himmel. Den nedre delen av flaggan är grön, den övre blå pch det är ett rött vagnshjul med många ekrar i mitten av flaggan som täcker både det gröna och det blå fältet.

Idag uppmärksammar vi internationella Romadagen genom att flagga med den romska flaggan, O styago le romengo och säger Baxtalo Internacia Dives*!

Den 8 april uppmärksammas och firas den Internationella Romadagen på olika håll i världen till minne av den första internationella romska kongressen som hölls i London 8 april 1971.

Romer har funnits i Sverige sedan 1500-talet och är en av de fem nationella minoriteterna som har ett särskilt skydd i lagen för att få behålla sitt språk och sin kultur. Biblioteket i Emmaboda uppmärksammar dagen genom en särskild bokskyltning. Vill du hitta fler böcker på romani chib? Kolla in appen BLÄDDRA Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.!

Fördomar om och mot romer är vanligt förekommande och diskrimineringen av romer är väldokumenterad.  Regeringen har beslutat om en långsiktig och samordnad strategi för romsk inkludering med det övergripande målet att ”den rom som fyller 20 år 2032 ska ha likvärdiga möjligheter i livet som en individ som inte är rom”. För att nå det målet kan kommuner söka statsbidrag för att förbättra romers inkludering i samhället. Projekten kan genomföras tillsammans med andra aktörer som exempelvis föreningar så länge kommunen är huvudman. Har du idéer om vad Emmaboda kommun skulle kunna göra för att öka romsk inkludering? Mejla oss!

Vill du läsa mer om romernas historia kan vi tipsa om minoritet.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

På vår sida för nationella minoriteter kan du läsa mer om vilka skyldigheter Emmaboda kommun har för de nationella minoritetsspråken, kulturen och delaktigheten.

Baxtalo Internacia Dives*!

* översättningen är gjord av ChatGPT