SCB:s medborgarundersökning

Nu är det dags för SCB:s årliga medborgarundersökning där invånarna får möjligheten att tycka till om hur det är att leva i sin kommun. Ni har som fått den - fyll gärna i den. Dina svar är viktiga.

SCB:s medborgarundersökning mäter invånarnas uppfattning om hur det är att leva och bo i kommunen.

Det finns bland annat frågor om vilket inflytande de upplever att de har. Undersökningen ger även svar på hur servicen fungerar ur invånarnas perspektiv och annan värdefull vägledning för kommunernas verksamheter.

För oss som kommun ger SCB:s medborgarundersökning intressanta jämförelsetal. Det handlar till exempel om medborgarnas bedömning av hur kommunen sköter sina verksamheter och vilket inflytande de anser sig ha på kommunala beslut.

Årets insamlingsperiod pågår till den 3 november och resultaten presenteras i december.